«Ρωγμές» στα σχέδια για νέες υποδομές αερίου στην Ελλάδα

Δύο χρόνια μετά την έναρξη της ενεργειακής κρίσης και την ευρωπαϊκή στρατηγική απεξάρτησης από τις ρωσικές εισαγωγές ορυκτού αερίου, το 2024 φαίνεται ότι τα δεδομένα αντιστρέφονται, θέτοντας ερωτήματα για τη στρατηγική της Ελλάδας αναφορικά με τις νέες υποδομές αερίου.

Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση του Green Tank, oι εισαγωγές αερίου από τη Ρωσία μέσω του αγωγού Turkstream από την πύλη Σιδηροκάστρου (3.13 ΤWh) ήταν ενδεκαπλάσιες τον Μάιο του 2024 σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρσι.

Στον αντίποδα, οι εισαγωγές LNG βρέθηκαν στο ναδίρ (0.74 ΤWh από την πύλη της Αγίας Τριάδας τον Μάιο και 0.28 ΤWh από τα τέλη Φεβρουαρίου μέσω του νέου FSRU Aλεξανδρούπολης). Την ίδια ώρα, με βάση τα στοιχεία της Eurostat για το πρώτο τρίμηνο του 2023, η Ευρώπη συνολικά συνεχίζει να μειώνει τις εισαγωγές ενέργειας γενικότερα και ειδικότερα στο LNG, με μείωση 35.9% σε αξία και 14.5% σε όγκο.

Όπως αναφέρθηκε σε ρεπορτάζ της Μαρίνας Δεμερτζιάν για το «Ένθετο Οικονομία» του ERTNEWS (24/6/2024), η αύξηση εισαγωγών αερίου από τη Ρωσία και η ραγδαία μείωση εισαγωγών LNG θέτουν εν αμφιβόλω τη βιωσιμότητα των ήδη υπαρχουσών και των υπό σχεδιασμό υποδομών αερίου στην Ελλάδα.

Παράλληλα, το φθινόπωρο αναμένεται να κατατεθεί και το τελικό ΕΣΕΚ, με την τελευταία του εκδοχή να προβλέπει μεν μείωση του αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή, αλλά να εμμένει στην κατασκευή νέων υποδομών αερίου.

«Οι νέες μονάδες αερίου που προβλέπει το ΕΣΕΚ θα χρειαστούν μηχανισμούς διασφάλισης επάρκειας ισχύος που επί της ουσίας θα επιβαρύνουν τους πολίτες και την εθνική οικονομία», δήλωσε ο Νίκος Μάντζαρης.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρο το ρεπορτάζ εδώ.