To 2024 η συνολική κατανάλωση αερίου ήταν 66.2 TWh, αυξημένη κατά 30% σε σχέση με το 2023 (50.9 TWh). Η αύξηση προήλθε και από τις τρεις χρήσεις, με μεγαλύτερη αυτή στον ηλεκτρισμό (+10.9 TWh). Τον Δεκέμβριο 2024 σημειώθηκε η δεύτερη υψηλότερη κατανάλωση αερίου (7.13 TWh) από αρχής καταγραφής μετρήσεων (2008). Πρώτη πηγή εισαγωγών το 2024 ήταν το ρωσικό αέριο από τον Turkstream, με μερίδιο 50.4%, σε αντίθεση με το 2023 που πρώτο ήταν το LNG.
O μήνας Δεκέμβριος
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, τον Δεκέμβριο 2024 η συνολική εγχώρια κατανάλωση αερίου ξεπέρασε τις 7 TWh (7.13 TWh), για δεύτερη φορά από αρχής καταγραφής μετρήσεων (2008). Πρόκειται για τη δεύτερη υψηλότερη κατανάλωση μετά τον Ιανουάριο 2019 (7.45 TWh).
Στις χρήσεις, η μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες τιμές σε σχέση με τον περσινό Δεκέμβριο προήλθε από τον ηλεκτρισμό (+1.85 TWh ή +67.1%), όπου καταγράφηκε η υψηλότερη χρήση της εξαετίας για τον μήνα Δεκέμβριο. Μικρότερη σε απόλυτες τιμές ήταν η αύξηση στα δίκτυα (+0.28 ΤWh ή +18.4%), και ακόμα μικρότερη στη βιομηχανία (+0.12 ΤWh +21.9%).
Αθροιστική επίδοση για όλο το 2024
Αθροιστικά, για όλο το 2024 η κατανάλωση αερίου ήταν 66.2 ΤWh, αυξημένη κατά 30% σε σχέση με το 2023 (50.9 ΤWh). Ήταν η δεύτερη υψηλότερη κατανάλωση της 6ετίας μετά το 2021 (69.96 ΤWh).
Παρατηρείται αύξηση και στις τρεις τελικές χρήσεις συγκρίνοντας το 2024 με το 2023. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση σημειώθηκε στη βιομηχανία (+74.2% ή +3.84 TWh), ενώ σε απόλυτες τιμές η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στον ηλεκτρισμό με +10.9 TWh (+31.6%). Μικρή ήταν η αύξηση στα δίκτυα (+4.8% ή +0.53 TWh).
Η εικόνα αυτή είναι διαφορετική από την περσινή χρονιά, καθώς το 2023 είχε καταγραφεί αύξηση σε σχέση με το 2022 μόνο στη βιομηχανία (+84.7% ή 2.4 TWh), ενώ στις άλλες δύο χρήσεις είχε σημειωθεί μείωση.
Συγκρίνοντας το 2024 με τον μέσο όρο της πενταετίας, καταγράφηκε αύξηση στις δύο από τις τρεις χρήσεις. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση σημειώθηκε στη βιομηχανία (+32.7% ή +2.22 TWh), ενώ ακολούθησε ο ηλεκτρισμός (+12.1% ή +4.91 TWh). Αντίθετα, στα δίκτυα σημειώθηκε μικρή μείωση (-1.2% ή -0.15 TWh).
Η κατανάλωση το 2024
Η κατανάλωση αερίου τον Δεκέμβριο (7.13 TWh) ήταν υψηλότερη μηνιαία του 2024 και αυξημένη κατά 46.5% (+2.26 TWh) σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023 (4.87 TWh). Κάθε μήνα του 2024, η κατανάλωση εμφανίστηκε αυξημένη σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση καταγράφηκε τον Νοέμβριο (+82.3%), ενώ η χαμηλότερη τον Απρίλιο (8.1%).
Σε αντίθεση με το 2024, το 2023 είχε σημειωθεί αύξηση στην κατανάλωση σε σχέση με το 2022 μόνο για τρεις μήνες (Απρίλιος, Σεπτέμβριος, Οκτώβριος), ενώ τους υπόλοιπους μήνες υπήρχε μείωση.
Όσον αφορά την κατανομή της κατανάλωσης αερίου στις τελικές χρήσεις για το 2024, το μεγαλύτερο μερίδιο κατείχε ο ηλεκτρισμός με 45.45 TWh και 68.7%, σχεδόν μια ποσοστιαία μονάδα μεγαλύτερο από το αντίστοιχο του 2023 (67.8%).
Μειωμένο σε ποσοστό ήταν το μερίδιο στα δίκτυα, αφού από 22% (ή 11.19 TWh) το 2023 έπεσε στο 17.7% (ή 11.73 TWh). Η ανακατανομή αυτή ήταν αποτέλεσμα της αύξησης του μεριδίου της βιομηχανίας, το οποίο από 10.2% (ή 5.18 ΤWh) το 2023 αυξήθηκε σε 13.6% ή 9.02 ΤWh το 2024.
Ο εθελοντικός ευρωπαϊκός στόχος του -15%
Τον Μάρτιο του 2024, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέθεσε σύσταση προς τα κράτη μέλη για τη συνέχιση της προσπάθειας μείωσης της κατανάλωσης αερίου κατά 15% για την περίοδο Απρίλιος 2024 ― Μάρτιος 2025, σε σύγκριση με την περίοδο αναφοράς από την 1η Απριλίου 2017 έως την 31η Μαρτίου 2022.
Εξετάζοντας λοιπόν την επίδοση της Ελλάδας, προκύπτει ότι για το πρώτο εννιάμηνο της νέας περιόδου, δηλαδή μεταξύ Απριλίου και Δεκεμβρίου 2024, η χώρα όχι απλώς δεν μείωσε την κατανάλωση αερίου σε σχέση με την περίοδο αναφοράς, αλλά αντ’ αυτού την αύξησε κατά 18%. Συγκεκριμένα, η κατανάλωση (50 ΤWh) ήταν κατά 14 ΤWh μεγαλύτερη από τον εθελοντικό στόχο (36 ΤWh), ενώ υπερέβη τον μέσο όρο της περιόδου αναφοράς (42.4 ΤWh) κατά 7.6 ΤWh.
Συγκρίνοντας την επίδοση της Ελλάδας με τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ-271, για το πρώτο οκτάμηνο της νέας περιόδου εθελοντικής μείωσης (Απρίλιος-Νοέμβριος 2024)2, η Ελλάδα αύξησε την κατανάλωσή της κατά 16.8% σε σχέση με την περίοδο αναφοράς3. Η επίδοση αυτή την κατατάσσει στην τελευταία θέση σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ, εκ των οποίων μόλις τρία αύξησαν την κατανάλωση αερίου, ενώ τα υπόλοιπα 23 τη μείωσαν. Τα άλλα δύο κράτη μέλη, όπου σημειώθηκε αύξηση της κατανάλωσης, ήταν η Πολωνία (+2.2%) και η Μάλτα (+1.7%). Η ΕΕ-27 κατατάσσεται στην 17η θέση (-17.6%), πετυχαίνοντας τον εθελοντικό στόχο μείωσης της κατανάλωσης αερίου (-15%).
Οι εισαγωγές το 2024
Δεκέμβριος
Οι συνολικές εισαγωγές τον Δεκέμβριο ήταν 7.32 ΤWh, ενώ οι εξαγωγές από τον IGB (Interconnector Greece-Bulgaria) με σημείο εξόδου την Κομοτηνή ήταν 0.2 ΤWh.
Πρώτη πηγή εισαγωγών για τον μήνα Δεκέμβριο ήταν το LNG με 3.71 ΤWh (μερίδιο 50.7%). Το μερίδιο των εισαγωγών από την πύλη της Αγίας Τριάδας -τη μεγαλύτερη εκ των 2 πυλών εισόδου LNG- ήταν 38.1% (ή 2.78 ΤWh). Ήταν η δεύτερη υψηλότερη μηνιαία ποσότητα εισαγωγών του έτους για την πύλη αυτή, μετά τον Ιανουάριο (3.13 ΤWh). Στην Αμφιτρίτη, τη δεύτερη πύλη LNG που βρίσκεται ο FSRU της Αλεξανδρούπολης4, οι εισαγωγές κατά τον τρίτο μήνα λειτουργίας του ήταν 0.92 ΤWh.
Ταυτόχρονα με την αύξηση των ροών υγροποιημένου ορυκτού αερίου (LNG), μειώθηκε το μερίδιο του ρωσικού αερίου από τον Turkstream τον Δεκέμβριο. Συγκεκριμένα, για τον μήνα αυτό οι εισαγωγές ρωσικού αερίου μέσω αγωγού ήταν 2.67 ΤWh με μερίδιο 36.5% και έτσι βρέθηκαν στη δεύτερη θέση πίσω από το αντίστοιχο μερίδιο LNG. Αυτό συνέβη για πρώτη φορά για το 2024 τον Νοέμβριο, μιας και τους πρώτους δέκα μήνες το ρωσικό αέριο από αγωγό κατείχε την πρωτιά.
Στην τρίτη θέση βρέθηκε το αζέρικο αέριο από τον ΤΑΡ μέσω Νέας Μεσημβρίας με μερίδιο 12.9% (0.94 ΤWh).
Οι εισαγωγές από την τέταρτη πύλη εισόδου στους Κήπους από την Τουρκία ήταν μηδενικές για όλο το 2024.
Όλο το 2024
To 2024 οι συνολικές εισαγωγές από τις πύλες εισόδου της χώρας ήταν 66.94 TWh, αυξημένες κατά 24.1% σε σχέση με το 2023.
Οι εισαγωγές μέσω της πύλης του Σιδηροκάστρου αποτέλεσαν πρώτη πηγή τροφοδοσίας στη χώρα, καλύπτοντας λίγες περισσότερες από τις μισές εισαγωγές (33.8 TWh και μερίδιο 50.4%). Το αντίστοιχο μερίδιο το 2023 ήταν μόλις 27.3%.
Στη δεύτερη θέση με 21.02 TWh και μερίδιο 31.4% βρέθηκαν οι συνολικές εισαγωγές LNG, σημειώνοντας μεγάλη μείωση σε σχέση με το 2023, που κατείχαν την πρωτιά με μερίδιο 54.7%. Οι εισαγωγές από την πύλη της Αγίας Τριάδας ήταν 18.34 TWh, ενώ από την πύλη της Αμφιτρίτης 2.69 TWh.
Στην τρίτη θέση με 12.16 TWh και μερίδιο 18.2% διατηρήθηκαν οι εισαγωγές αζέρικου αερίου από τον ΤΑΡ, αυξημένες σε σχέση με 2023 κατά 63.6%.
Τέλος, μηδενικές ήταν οι εξαγωγές αερίου μέσω της πύλης του Σιδηροκάστρου για όλο το 2024 και από τον Σεπτέμβριο του 2023.
Εισαγωγές ρωσικού αερίου στην Ελλάδα
Όσον αφορά το ορυκτό αέριο που προέρχεται από τη Ρωσία, υπάρχουν δύο πύλες εισόδου. Η μία είναι από το Σιδηρόκαστρο μέσω του αγωγού Turkstream και η δεύτερη είναι από την πύλη της Αγίας Τριάδας σε μορφή υγροποιημένου ορυκτού αερίου (LNG).
Το 2024, το ρωσικό αέριο με 36.6 TWh συνολικά έφτασε το 54.7% (τουλάχιστον5) των συνολικών εισαγωγών αερίου στη χώρα. Το υψηλό αυτό μερίδιο οφείλεται κυρίως στις εισαγωγές ρωσικού αερίου μέσω αγωγού, καθώς οι εισαγωγές ρωσικού LNG ήταν μηδενικές για τους περισσότερους μήνες του 2024, με εξαίρεση τους πρώτους δύο μήνες (Ιανουάριο-Φεβρουάριο) και τον Σεπτέμβριο.
Μπορείτε να διαβάσετε εδώ τις αναλύσεις των προηγούμενων μηνών από την έναρξη των μέτρων μείωσης της ΕΕ τον Αύγουστο του 2022.
- H Κύπρος δεν συμπεριλαμβάνεται στη σύγκριση, καθώς έχει μηδενική κατανάλωση αερίου.
- Τα στοιχεία για τη σύγκριση έχουν ληφθεί από την Eurostat, οπού τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα δεδομένα είναι για τον μήνα Νοέμβριο.
- Η περίοδος αυτή αφορά τον μέσο όρο των διαστημάτων Απρίλιος-Νοέμβριος από το 2017 έως και το 2021.
- Ο FSRU Αλεξανδρούπολης μπήκε σε εμπορική λειτουργία τον Οκτώβριο 2024, ωστόσο εισαγωγές αερίου εμφανίζονται πλέον στα δελτία του ΔΕΣΦΑ από τις τελευταίες δύο ημέρες του Μαρτίου. Επομένως, στην ανάλυση συνυπολογίζεται το σύνολο των εισαγωγών από την πύλη της Αμφιτρίτης.
- Οι πραγματικές εισαγωγές είναι πιθανόν περισσότερες, καθώς δεν συμπεριλαμβάνονται οι πιθανές εισαγωγές ρωσικού LNG τον Δεκέμβριο 2024.